چند انتقاد " فلسفی " به دور دوم انتخابات مجلس اهواز

بحث خرید و فروش رأی معضلی است که به رغم آگاهی مسئولین هنوز مرتفع نشده است. رسیدگی به این مسئله کار من نیست که از من سند بخواهید، باید در این باره کارهای اطلاعاتی دقیقی انجام شود.

 

در نشست بررسی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به همت ستاد مهندس فلسفی با حضور جمع کثیری از شهروندان برگزار گردید، یکی از موضوعاتی که به صورت جدی به بحث گذاشته شد، اشکالات وارده به فضای انتخاباتی و روال انتخابات در اهواز بود که مورد توجه حضار قرار گرفت

نتایج بدست آمده از مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در میان شهروندان اهوازی بحث های فراوانی را به دنبال داشت.

در نشست بررسی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به همت ستاد مهندس فلسفی با حضور جمع کثیری از شهروندان برگزار گردید، یکی از موضوعاتی که به صورت جدی به بحث گذاشته شد، اشکالات وارده به فضای انتخاباتی و روال انتخابات در اهواز بود که مورد توجه حضار قرار گرفت همچنین عزم جدی دلسوزان شهر و حامیان مهندس فلسفی برای ادامه راه تا حصول نتیجه مطلوب که همان پیشرفت و تعالی شهر اهواز و برطرف شدن دغدغه های اساسی مردم مومن و شریف اهواز بود مورد تاکید جدی قرار گرفت. آنچه در پی می آید مشروح این نشست می باشد.

مهندس محمد جعفرفلسفی در این نشست با اشاره به نتایج نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اهواز، گفت: به رغم این که ظاهر امر نشان دهنده ی آن است که ما در انتخابات نتیجه ی مدنظر را نگرفتیم؛ اما در باطن به موفقیت بسیار بزرگ تری دست پیدا کردیم که این پیروزی واقعی برای همه ی ما مسرّت بخش و خوشایند است.

به جرأت می توان گفت همدلی و اتحادی که در این دوره بین اعضاء مشاهده می شد در هیچ یک از دوره های پیشین وجود نداشته و این یک پارچگی پیام روشنی دارد که آن هم چیزی نیست جز تلاش جدی تر و مصمم ترِ نیروی های ارزشی و مخلص برای انجام رسالت.

وی افزود: در وهله ی اول لازم می دانم که از حضور پرشور مردم و رأی بسیار کارساز آن ها در این مرحله ی بسیـار حساس تشکر و قدردانی نمایم؛ حماسه ای که این بزرگان آفریدند چه از لحاظ ملی و چه از حیث استانی بسیار حائز اهمیت بود؛ پیام مشارکت مردم در این انتخابات به تمام جهان صادر شد و تأثیر بسیار مثبتی داشت که خداوند را بابت این توفیق بزرگ شاکریم.

فلسفی با اشاره به اعتماد 85 هزار نفر از شهروندان اهوازی به کاندیداتوری وی، این میزان رأی را به عنوان آراء سالم برشمرد و ادامه داد: همگان بر این مهم واقف اند که 85 هزار رأی بنده، با آگاهی کامل مردم به دست آمده بود، رأیی بود که درددل مردم را نشان می داد و حرف های زیادی در دل خود نهفته داشت؛ آن هایی که باید متوجه این مسئله می شدند، قطعاً این را فهمیدند و ما امیدواریم که آثار و برکات آراء آگاهانه مردم در رفتـار مسئولین و متولیان ظهور و بروز یابد.

وی ضمن قدردانی از کلیه نهادها، تشکل ها، انجمن ها و گروه هایی که تلاش فراوانی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشتند، اظهار داشت: از تمام کسانی که به هر نحوی کوشیدند شناخت و آگاهی مردم ارتقاء پیدا کند سپاسگزارم. همچنین لازم می دانم از کلیه کاندیداهای مرحله ی نخست انتخابات که از بنده حمایت کردند و این واقعیت را روشن کردند که همه ی ما یکی هستیم و هدفی جز پیشرفت و آبادانی شهرمان اهواز نداریم، تقدیر و تشکر کنم.

انتظار ما این است که با توجه به آشفته بازاری که در این شهر وجود دارد؛ جریان منسجمی که شکل گرفته با قوت و قدرت به کار خود ادامه دهد؛ زیرا چنا چه هدف ما تأثیرگذاری است باید این اتحاد و انسجام را تقویت کنیم.

یکی از اشکالات انتخابات این است که پراکنده کاری در بین کاندیداها زیاد است و چه بسا بسیاری از کاندیداها دیر متوجه می شوند که دیگری هم کاندیدا شده و فرصت کمی برای انسجام بین آن ها وجود دارد.

یکی از انتقادهای جدی بنده به بحث انتخابات این است که تبلیغات در قالب سخنرانی، میزگرد و پرسش و پاسخ نباید به یک هفته خلاصه شود؛ ممکن است این میزان زمان برای تبلیغات کاغذی مناسب باشد اما به هیچ وجه برای تبلیغات ارتباطی، شناخت و آگاهی رسانی به مردم این میزان کفایت نمی کند.

یکی از برنامه های بنده در صورتی که به بهارستان راه پیدا می کردم؛ تجدید نظر در قانونِ انتخابات بود به صورتی که همه ی مردم بتوانند با بصیرت و شناخت کافی گزینه ی اصلح خود را انتخاب کنند.

مگر یک کاندیدا در مدت یک هفته ایام تبلیغات به چند مسجد و یا محله می تواند سرکشی کند؟ مردم از کاندیداها سؤال دارند، می خواهند بداننـد پیش زمینه ی فکری آن ها چیست؟ چرا وارد صحنه شدند؟ مسلماً چنین شناخت دقیقی طی یک هفته کسب نمی شود و لازم است کاندیداها فرصت بیش تری برای معرفی خود به مردم داشته باشند.

وی در ادامه، روحیه حق طلبی و تلاش برای رضای خدا را یکی از ویژگی های اعضای ستادِ خود عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های ستاد ما این بود که تمام اعضاء از جان و دل، بی هیچ چشم داشتی و تنها برای رضای خداوند متعال مشغول فعالیت بودند؛ به طوری که بسیاری از اوقات این دورهم جمع شدن ها با چنین هدف مقدسی فضای معنوی دوران دفاع مقدس را برای من تداعی می کرد؛ فضایی که برکات زیادی برای ما به همراه داشته و دارد.

فلسفی با تأکید بر حضور مداوم خویش در میدان دفاع از حقوق مردم، اظهار داشت: ما همیشه در صحنه هستیم و عدم راه یابی به مجلس باعث نمی شود که میدان را خالی کنیم. همه باید در صحنه حضور داشته باشیم و فارغ از کسب نتیجه، حضور فعال و تأثیرگذاری در عرصه داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف ورود خود به صحنه ی انتخابات مجلس نهم، گفت: ما با اهداف برجسته ای وارد میدان شدیم و به رغم آن که از نظر مالی در مضیقه قرار داشتیم اما اجازه ندادیم که این فاکتور مانع حضورمان شود. ما می خواستیم این را ثابت کنیم که می شود بدون پول هم وارد میدان شد و در عین حال هشتاد و پنج هزار رأی کسب کرد.

فلسفی اذعان داشت: ممکن است در نگاه مردم این گونه به نظر برسد که ما در این رقابت؛ از شاخص تأثیرگذاری هم چون پول بی بهره بودیم اما حقیقت این است که مسائل کلان دیگری نیز زیر نقاب پول مخفی شده اند کهکم تر کسی از آن باخبر است.

بنده به عنوان فردی که در بطن این جریانات حضور داشته این را می گویم که آن چه شما می بینید تنها صورت ساده ای از مسئله ای است که پیچیدگی های زیادی در خود نهفته دارد.

وی همچنین ادامه داد: صادقانه می گویم که تا پیش از این انتخابات بنده خود را تنها می دیدم و احساس می کردم فضای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن تفکرات مان وجود ندارد؛ اما اکنون به این حقیقت شیرین دست یافتم که اگر تا دیروز تنها یک «فلسفی» در میدان بود، امروز صدها «فلسفی» پرشورتر و مصمم تر از بنده در صحنه حضور دارند و این نشأت گرفته از بیان حرف های ناگفته ای است که در این جریان جرأت ظهور پیدا کرد و البته ما تاوان و هزینه آن را نیز پرداخت کردیم؛ تاوان هایی هم چون به آتش کشیده شدن بنرهای مان، جمع کردن پوسترهای تبلیغاتی از کیوسک های مطبوعات و موارد دیگری که ترجیح می دهم پُشت این تریبون از ذکر آن ها خودداری کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناظره های داغ انتخاباتی در فضاهای علمی و دانشگاه ها، اظهار داشت: خوشبختانه در مناظراتی که در دانشگاه ها برگزار شد دقیقاً آسیب شناسی کردیم و گفتیم که روند پیشین نماینده های مجلس قابل قبول نمی باشد و در شرایط فعلی ما را به نقطه ی خطرناکی رسانده است.

بنده بسیاری از اشکالات و نواقص را گوشزد کردم و جالب این که تمام تذکراتی که داده بودم به وقوع پیوست ؛ لذا بسیار خوشحالم از این که در آن برهه ی حساس بی هیچ واهمه ای حقایق و واقعیت های موجود را بازگو کردم.

فلسفی در ادامه تأکید کرد: صادقانه و خالصانه می گویم که بنده به هیچ وجه ناراحت نیستم چرا که به عنوان یک فرد مرتبط با مردم به بخش عمده ای از مشکلات آن ها واقف ام و معتقدم که ادای مطالبات بحق مردم که از چندین دوره قبل انباشته شده است؛ بار بسیار سنگینی است و اگر چه این بار هم اکنون به دوش بنده نیست اما نمایندگان باید بدانند که در قبال این مطالبات مسئول اند و باید پاسخ گوی مردم باشند.

ما دیگر تحت هیچ شرایطی به احدی اجازه ی فرصت سوزی نمی دهیم؛ چرا که به اندازه ی کافی دود این ندانم کاری ها به چشم مردم رفته است و اگر بخواهیم از موضع خود کوتاه بیاییم؛ تبعات زیان باری را متوجه شهر و استان مان خواهیم کرد.

همه ی ما مسئول هستیم و اجازه نمی دهیم که فردی بر کرسی بهارستان تکیه بزند و به وظیفه ی خود عمل نکند؛ نمایندگان باید بدانند همان گونه که مردم به آن ها رأی دادند از آن ها مطالباتی نیز دارند که از این پس ما به جد پی گیر این خواسته ها خواهیم بود. آن جایی که مسئولین قصور کردند باید تغییراتی ایجاد شود. اگر من رأی نیاوردم به این معنا نیست که دیگر پیگیر نیستم و آقایانی که فکر می کنند با عدم راهیابی بنده به مجلس دیگر خیال شان راحت خواهد بود، سخت در اشتباه هستند.

وی افزود: در عین حال باید گفت که فضای رقابتی بین نامزدهای انتخاباتی به پایان رسیده است و اکنون همه ی ما با یک دیگر رفیق و برادریم و هدفی جز ارتقاء و پیشرفت شهر نداریم.

نمایندگان منتخب نیز به این نکته توجه کنند که باید به شیوه ی صحیحی از مشارکت و مشاوره صاحب نظران و متخصصان استفاده نمایند. نمایندگان باید مراقب باشند که رسالت شان به حاشیه کشیده نشود و مردم چنین تصوری نداشته باشند که چون فلان شخص از یک مناطق خاصی رأی آورده فقط باید جوابگوی آن ها باشد؛ ما اجازه نمی دهیم این اتفاق یک بار دیگر رُخ دهد.

نماینده مجلس باید به مردم گزارش دهد، باید با نهادها، تشکل ها، مساجد، دانشگاه ها و ... ارتباط داشته باشد و برنامه ها، عملکرد و در عین حال نواقص کار را با مردم در میان بگذارد. امروز وقت عمل کردن به شعارها است!

وی افزود: چندی پیش جریان بسیار قدرت مندی شکل گرفت و توانست لرزشی بر اندام و ارکان برخی جریان های ناکارآمد وارد سازد، اما نتوانست آن را فروبریزد؛ لذا درخواست ما این است که در انتخابات های آتی مسئولین حساسیت بیشتری در بُعد نظارت داشته باشند.

در جلسه ای که فرماندار اهواز پیش از برگزاری انتخابات با چهار کاندیدا داشت، به ما اعلام کرد که لزومی ندارد به شعبات اخذ رأی سرکشی کنید؛ همه چیز امن و امان است و شما می توانید در این روز با خیال راحت در منزل تان استراحت کنید! بنده به ایشان گفتم که تا دو دوره ی گذشته بنده نیز چنین تصوری داشتم اما مدتی است به این نتیجه رسیده ام که هر اتفاقی می افتد مربوط به روز رأی گیری است؛ به گونه ای که جریانات رُخ داده در این روز می تواند سرنوشت یک شهر را به طور کامل دگرگون سازد.

وقتی برخی کاندیداها بخش عمده ای از تمرکز خود را به این روز مهم اختصاص داده اند؛ چگونه ما با خیال راحت در منزل استراحت کنیم؟!..

نکته ی دوم این که به ما گفتند در این روز باید درب ستادها بسته شود، بنده به ایشان گفتم چگونه ما می توانیم به این انتظار جامه ی عمل بپوشانیم  در حالی که شما به نمایندگان ما بر سر صندوق ها ناهار نمی دهید و ما مجبوریم تشکیلاتی را برای سرویس دهی به این عزیزان در نظر بگیریم، تشکیلاتی که نه برای تبلیغات بلکه برای تأمین خوراک نمایندگان خود که بر سر صندوق ها ناچار به فعالیت است.

وی با بیان این که نقطه ی آسیب و ضعف ما در انتخابات، عواملی است که در روز رأی گیری بر سر صندوق ها حاضر می شوند و کسی جلودار آن ها نیست، اظهار داشت: بحث خرید و فروش رأی معضلی است که به رغم آگاهی مسئولین هنوز مرتفع نشده است. رسیدگی به این مسئله کار من نیست که از من سند بخواهید، باید در این باره کارهای اطلاعاتی دقیقی انجام شود.

فلسفی استفاده از رأی افرادغیربومی را یکی دیگر از چالش های انتخابات در اهواز عنوان و تصریح کرد: با توجه به این که برخی از حوزه ها مشمول مرحله ی دوم انتخابات نمی شدند ما با احتمال استفاده از رأی غیربومیان اهواز مواجه بودیم که متأسفانه باید بگویم که این اتفاق تلخ در اهواز رُخ داد و حتی در یک حوزه این افراد شناسایی شدند و مشخص شد که با ترفندهایی خاص هرکدام چندین مرتبه به کاندیدای مشخصی رأی داده اند، اما به دلیل بی کفایتی یک مسئول صندوق این افراد به حال خود رها شدند.

وی با انتقاد از هزینه های هنگفت تبلیغاتی برخی کاندیدها در انتخابات اخیر، گفت: بنده این مسئله را چندین بار گوشزد کرده ام که این روال تبلیغاتی برای شهر ما مناسب نیست و شرایط را به گونه ای ترسیم می کند که در آینده هر کس کمتر از یک میلیارد تومان پول داشت، جرأت حضور در صحنه را پیدا نکند.

وی افزود: نکته ی دیگری که وجود دارد، ظلمی است که از یک سو بر مردم حاشیه وارد می شود و از سوی دیگر به مردم شهر. ما عموماً در انتخابات رتبه ی اول و یا دوم شهر را کسب می کنیم اما رأی مسیرها معادلات را بر هم می زند. ظلمی که در این خصوص به مردم حاشیه می شود این است که نماینده رأی این مردم صاف و ساده را جلب می کند اما هیچ اقدامات مفیدی برای ارتقاء زندگی آن ها انجام نمی دهد.

پیشنهاد بنده این است که در صورت اضافه شدن یک نماینده به تعداد نمایندگان شهر که حق قانونی ماست ، برای منطقه ی باوی و حمیدیه  یک نماینده و برای شهر اهواز نیز 3 نمایند مستقل در نظر گرفته شود تا هر یک از نمایندگان مشکلات حوزه ی انتخابیه ی خود را به صورت جداگانه بررسی و مرتفع سازند.

فلسفی در پایان خاطرنشان کرد: این مرحله، آغاز یک راه جدید است و باید یک نهضت تازه ای شکل بگیرد. قطعآً باید از همین الان با یکدیگر هم فکری کنیم، چرا که وضعیت پیش رو مسئله بسیار پیچیده است و امیدواریم با برنامه ریزی دقیقی که انجام می دهیم از وقوع اتفاقات تلخ گذشته در مراحل بعدی جلوگیری نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین بزاز نیز در این نشست گفت: مسئله ی مهم در انتخابات، این است که هر کس وارد میدان شد بتواند به درستی به وظیفه ی خود عمل کند. اگر تلاشی که در این عرصه صورت گرفت؛ برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا باشد در هر صورت به پیروزی رسیده است؛ لذا بنده مهندس فلسفی را پیروز می دانم و از همین جا صمیمانه به ایشان تبریک می گویم.

وی همچنین با اشاره به پیـام سوره مبارکه عصر به مؤمنین، گفت: همان گونه که خداوند فرموده است انسان ها پیوسته در حال زیانکاری هستند و تنها عده ای از این قاعده مستثنی خواهند بود که به خداوند متعال ایمان واقعی داشته باشند و عمل صالح انجام دهند. این افراد یک دیگر را به حق و حق گرایی دعوت می کننـد و همواره بر استقامت و بردباری در مسیر حق تأکید دارند.

در ادامه این برنامه همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید منصور موسوی با بیان این که همه ی ما برای تبریک پیروزی به مهندس فلسفی دور هم آمده ایم، گفت: بنده شهادت می دهم که در این مدت تقوا و اصول مداری را به صورت واضح و آشکار در شخصیت مهندس فلسفی مشاهده کردم. همان گونه که می دانید عرصه ی انتخابات ذاتاً عرصه ای پُر از تنش و تخلف است و درجه ی ایمان یک فرد باید بسیار رفیع باشد که برای به دست آوردن پیروزی ظاهری به چنین مسائلی آلوده نشود و از اعتقادات خود دست نکشد.

وی با طرح این پرسش که چرا در شهر اهواز دو شاخصه ی ثروت و قدرت تعیین کننده ی سرنوشت مردم شده است، افزود: ما نمی توانیم چشم خود را بر واقعیت ها ببنیدم و سر در برف فرو ببریم و بگوییم این اتفاق نیافتاده است. ما ادعا نداریم که تخلف و یا تقلبی در انتخاب صورت گرفته است چرا که انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه سالم برگزار می شود؛ اما متغیرهایی در حال حاکمیت بر جامعه است که اگر ما با آن ها مبارزه نکنیم؛ این ضد ارزش ها برای ما به ارزش مُبدل می شوند و مؤمنینی که به این ارزش های پوشالی اعتقادی ندارند؛ دچار سرخوردگی و انزوا می گردند.

موسوی با بیان این که متأسفانه در شهری که هر ذره اش خاطره ای از شهیدان است، به شرایطی رسیده ایم که هرکس پول و قدرت بیش تر و باند قوی تری داشته باشد امکان رأی آوری اش بیش تر است، ادامه داد: این یک آفت بزرگ است و اگر ما این مسئله را حل نکنیم دستی از غیب بیرون نمی آید تا برای ما کاری بکند. اگر مؤمنین به طور حقیقی متحد می شدند و زیر سایه ی یک پرچم گرد هم می آمدند وضعیت این گونه نمی شد. از این رو انتظار ما این است که در مراحل بعدی بسیجیان و مؤمنین با گفتن یک یاعلی(ع) محکم و اعتقادی به وحدتی محکم و مستحکم روی آورند.

در ادامه این نشست خانم زورمند از بانوان فعال ستاد، با اشاره به برخی معضلاتی که در سیر برگزاری انتخابات وجود دارد، گفت: ما واقعا مطمئنیم که پیروز هستیم اما یک سری اشکالات وجود داشت که نمی توان به راحتی از آنها گذشت. یک سری اشکالات در سیر برگزاری انتخابات وجود دارد که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

ما نمی خواهیم چهار سال دیگر با همین روند و اشکالات به پای صندوق های رأی برویم و باز حسرت بخوریم که کاندیدای ما علیرغم برخورداری از شایستگی بالا و به دلیل وقوع این مشکلات باز هم از قافله بهارستان باز ماند.

وی با بیان این که نحوه انتخاب و چینش افراد بر سر صندوق های رأی با مشکلاتی مواجه است، اظهار داشت: بخش عمده ای از مشکلات انتخابات نشأت گرفته از روز رأی گیری است. به عنوان نمونه افرادی که به عنوان ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی و نیروهایی که در محل اخذ رأی هستند نحوه گزینششان دچار مشکل است. ما باید این موضوع را موشکافی و آسیب شناسی کنیم. به دلیل اینکه افرادی انتخاب می شوند که بعضا صلاحیت ندارند، فرد ناظر و یا هیات اجرایی یا نماینده فرماندار که بدون شناسنامه آمده و التزامی به رأی دادن ندارد چگونه می تواند به صحت و سلامت انتخابات نظارت کند؟

این موارد باید از جانب نیروهای ارزشی آسیب شناسی شود روش ها و راهکارهایی ارائه شود کارگروه هایی تشکیل شود که وقوع مجدد آن جلوگیری کند. نباید دوره های بعد شاهد تکرار این اشتباهات باشیم.

زورمند ادامه داد: بحث دیگر فرهنگ سازی است؛ چرا برخی جوانان و مردم اهواز به خاطر کوچکترین مسئله رأیشان را تغییر می دهند؟ چرا یک جوان به خاطر یک کارت شارژ، به خاطر 10 هزار تومان حاضر می شود شناسنامه اش را بدهد و با سرنوشت یک شهر به راحتی بازی کند؟ این فرهنگ باید برچیده شود. ما چهار سال وقت داریم که برای دور بعد به طور ریشه ای کار کنیم که جوان ما حاضر نشود اعتقادش را به مادیات بفروشد.

وی با اشاره به معادلات پیچیده ی انتخابات مجلس در اهواز گفت: واقعا معادلات اهواز در انتخابات مجلس بی جواب است. اگر از هر کارشناسی خارج از استان بخواهید انتخابات اهواز را پیش بینی کند نمی تواند به خاطر اینکه اینجا هیچ معادله ریاضی جواب نمی دهد. در اهواز دو دو تا چهار تا نیست!!

وی تأکید کرد: ما باید کار تشکیلاتی قوی و عمیقی را آغاز کنیم اگر ما بتوانیم ریشه های شهر اهواز را بتوانیم درست کنیم و یک جوانه خوب و سالم از آن به دست بیاوریم؛ مسلماً سال های بعد نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اجحاف ها و بی عدالتی هایی که در جریان انتخابات صورت گرفت، ادامه داد: چرا قانون هایی که تصویب می شود تنها برای چند کاندیدا قابل اجرا است و برخی دیگر مُلزم به اجرای آن نیستند؟ برای مثال قانونی تصویب شده و به کاندیداها اعلام شده که با این قانون باید کار کنید اما همان قانون برای یک کاندیدا اجرا می شود و برای دیگر اجرا نمی شود و دقیقا مصداق قانون گریزی می شود.

قانونی که برای چهار نفر تعبیرهای مختلفی دارد، برای مهندس فلسفی می شود 8 منطقه شهرداری و 8 بنر، اما برای دیگر آقایان 8 منطقه شهرداری 80 بنر می شود.

زورمند همچنین تأکید کرد: اگر چه ما در این برهه رسالت خود را انجام دادیم؛ ولی نباید روحیه ی پی گیری خود را از دست بدهیم؛ ما باید ببینیم این نمایندگانی که راهی مجلس شدند عملکردشان چگونه است. باید عملکردشان مرتبا رصد شود و به مردم گزارش داده شود.

ما هدفمان تکلیفی بود که بر دوش داشتیم وارد عرصه شدیم و امت حزب ا... هیچ وقت ناامید نمی شود و تا آخر پای هدف ایستاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد