زلزله در کاخ واتیکان/ انجیل برنابا در معرض سرقت

بر اساس اخبار منتشرشده از سوی رسانه های ترکیه، سرانجام کشف نسخه کهن انجیل برنابا که مؤید بسیاری از باورهای اسلامی است و وجود آن همواره از سوی کلیسا رد می شد؛ تأیید شده است.

بر اساس همین گزارش ها، این نسخه از انجیل برنابا در یک عملیات پلیسی، از یک باند قاچاق آثار باستانی در ترکیه کشف شده و از چند سال گذشته در اختیار دولت ترکیه قرار داشته است.

این نسخه هزار و 500 ساله از انجیل برنابا احتمالاً مربوط به قرن پنجم یا ششم میلادی است و در قبرس – مدفن برنابای مقدس- کشف شده است. انتشار خبر کشف این نسخه از انجیل برنابا موجی از نگرانی را در کلیساهای مسیحی و به ویژه محافل صهیونیستی به وجود آورده است چرا که این نسخه از انجیل برنابا همه شک و تردیدها در باره اصلی بودن این انجیل را برطرف کرده که این موضوع، به معنای در دست بودن یک سند مهم در تأیید عقاید مسلمانان درباره تعالیم مسیحیت اصیل است.

البته بر اساس گزارش هایی که مشرق دریافت کرده است این نسخه در حال حاضر در اختیار ارتش ترکیه است که همین امر با توجه به سیطره لابی های صهیونیستی بر ارتش و نظامیان این کشور، نگرانی ها را درباره سرنوشت این سند مهم تاریخی افزایش داده است.

از سوی دیگر اگر چه کشف این سند مهم تاریخی از طرف رسانه ها و منابع نزدیک دولت ترکیه اعلام شده و دیگر امکان کتمان آن موجود نیست اما برخی از گزارش های دیگر حاکی از این است که برخی مذاکرات برای معامله سیاسی این سند مهم توسط دولت ترکیه با طرف های غربی در جریان بوده و این امکان وجود دارد که در قبال برخی امتیازات سیاسی این سند در اختیار دولت های غربی و حتی رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

برخی منابع که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کرده اند که دو سناریوی اصلی درباره این نسخه از انجیل برنابا ممکن است اجرا شود؛ سناریوی اول که کمتر محتمل به نظر می آید تکذیب اخبار اولیه از کشف این سند مهم تاریخی است که با توجه به انتشار گسترده این خبرها در رسانه ها عاقلانه به نظر نمی رسد و سناریوی دوم که بیشترین احتمال وقوع را دارد اجرای یک عملیات اطلاعاتی و امنیتی با مشارکت موساد و سازمان اطلاعات ترکیه "میت" است که بر اساس آن این نسخه از انجیل برنابا توسط نیروهای امنیتی از محل نگهداری آن دزدیده شده و مخفی خواهد شد.

کارشناسان، نسخه شناسان و صاحبنظران بر این عقیده هستند که با توجه به اهمیت ویژه این سند برای مسلمانان نخبگان و فعالان جهان اسلام باید به صورت جدی پیگیر وضعیت این سند بوده و دولت ترکیه را برای حفظ و نگهداری این سند و عدم معامله بر سر آن تحت فشار بگذارند.

بر اساس برخی گزارش ها اهمیت این اثر تا به حدی است که برخی مسؤولان سیاسی این سند را برگ سبز دولت ترکیه برای ورود به باشگاه اروپایی می دانند و همین مسأله نگرانی ها را از معامله سیاسی بر سر این سند افزایش داده است.

«خداوند خود را از نظر پنهان داشت و فرشته میکائیل آنها را از بهشت بیرون راند. هنگامی که آدم برمی‌گشت، متوجه شد بالای دروازه بهشت نوشته شده است: لااله الا الله، محمدٌ رسولُ الله». انجیل برنابا فصل چهل و یکم

در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا انجیلی کشف شد که "برنابا"ی مقدس منسوب بود؛ انجیل برنابا از آن دسته اناجیلی است که در جریان انجیل سوزی کلیساهای مسیحی از مجموعه انجیل های معتبر حذف و داشتن و استفاده ی از آن ممنوع شده بود. آخرین گزارش ها از وجود آن هم، مربوط به نسخه ای می شد که در سال 383 میلادی در کتابخانه شخصی پاپ دیده شده بود.

اما برنابا که بود؛ نقل های تاریخی در کتاب های مقدس درباره او چنین می گوید که وی"ژوزف بن لووی بن ابراهیم" است. وی مزرعه اش را فروخت و آن را خرج شاگردان مسیح کرد. پرهیزکار و درستکار بود. هنگامی که پولس ادعا کرد، مسیح را دیده و به اورشلیم بازگشت تا به شاگردان نزدیک شود، برنابا مسئولیت معرفی او را به شاگردان بر عهده گرفت. برنابا برای تبلیغ، مردی نیکوکار و صالح بود. بنابراین، جمع قابل توجهی به خدا ایمان آوردند. سپس به همراه پولس، یک سال کامل به طرسوس رفت.(اعمال 15/29)

برنابا سرانجام بر اساس نقل های تاریخی در سال 61 م در قبرس سنگسار شده و در همان جا به خاک سپرده می شود.

نکاتی که در این نسخه از انجیل موجود است آن را از دیگر نسخه های کتاب مقدس ممتاز کرده و البته شاید همین امتیازات بوده است که سبب مهجور ماندن و البته نابود شدن نسخه های آن توسط نظام کلیسایی در سده های گذشته شده است. این نکات که غیر از تضادش با عقاید مسیحیت پولوسی شباهت های فراوانی به عقاید اسلامی دارد در مهم ترین بخش های آن به موارد ذیل مربوط می شود:
1- مسیح (ع) پسر خدا نیست
2- مسیح (ع) مصلوب نشده است
3- ملغا نشدن شریعت به شکل پولسی
4- پیشگویی ظهور پیامبر اسلام (ص)

که به این موارد باید پیشگویی هایی که این کتاب درباره آخر الزمان و ظهور حضرت حجت(عج) دارد اضافه کرد. در نقلی که از مرحوم آیت الله بهجت در مقدمه ترجمه انجیل برنابا آمده به این شباهت ها با عقاید اسلامی اشاره شده است ایشان در باره این نسخه از انجیل گفته اند:" انجیل برنابا با اناجیل اربعه مخالف است. جهات عجیبه و شواهد صدقی در آن است که خدا می داند چقدر به اسلام نزدیک است از جمله تحریم لحم خنزیر...بله دو سه جایی یادم می آید که این (کتاب) با اسلام مخالفت دارد. فقط چیزی که هست این است که این دو سه جا هم داخل در انجیل برنابا شده است...اما مخالفتهای صریحی با دیگر اناجیل دارد که سبب شده بگویند این انجیل مجعول است با آنکه هر کسی که این انجیل را ببیند یقین پیدا می‌کند که (قسمت)زیادش همان بیانات خود حضرت عیسی ع است...اگرچه الفاظ آن شبیه قرآن نیست، نه در معانی و نه در الفاظ اما خیلی شبیه به روایات عالی ما است...من انجیل برنابا را به زبان گرجی دیده ام که روی پارچه بوده و جلدش هم چرم نبود بلکه تخته (= چوب) بود. آقای مرعشی نجفی آن را به آقا طباطبایی داد و گفت این چند سال قدمت دارد؟ آقا طباطبایی گفت: حدس می زنم پانصد سال! که الآن هم پنجاه سال از آن تاریخ می گذرد. آقا مرعشی گفت: این را نگه داشته ایم تا اگر کسی را یافتیم که به زبان گرجی وارد بود آن را به فارسی یا عربی ترجمه کند. که هر چه قدیمی تر باشد به صحت و درستی نزدیکتر است..."

علاوه بر این آن در باب 43، آیات 25 و 31 نسخه برنابا آمده است: «وقت یسوع (عیسی) فرمود: وقتی که رسول‌الله بیاید پس از نسل که خواهد بود؟ شاگردان جواب دادند: از داوود... تصدیق کنید مرا؛ زیرا به شما راستی می‌گویم به درستی که عهد بسته شده است با اسماعیل، نه با اسحاق.»

در طول سالیان متمادی پس از کشف نسخه ایتالیایی انجیل برنابا، کلیساهای مسیحی با این استدلال که این انجیل قدمت چندانی ندارد آن را به جعلی بودن متهم می کردند. کشف نسخه جدید انجیل برنابا که به قرن پنجم یا ششم میلادی مربوط می شود همه این محاسبات را به هم خواهد ریخت و خود می تواند به یک موج بزرگ مذهبی در جهان تبدیل شود چرا که قبول این انجیل به عنوان یک روایت موثق تمام ادعاهای مسیحیت پولوسی را که طی سالیان دراز بر جهان مسیحیت حاکم بوده در محل تردید خواهد نشاند.

از این تأثیر مهم تر، مربوط به اشاراتی می شود که این انجیل به ظهور پیامبر خاتم(ص) دارد و خود به نوعی تأیید دین اسلام محسوب می شود و این خود در شرایط موجود می تواند بسیاری از معادلات قدرت در جهان را به هم ریخته و جهان مسیحیت را به یک باره دچار تشنج و تحول سازد. همین تأثیرات است که کشف انجیل برنابا در ترکیه را آن هم با این قدمت از درجه اهمیت بالایی از تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی و اعتقادی خواهد رساند و البته لابی های صهیونیستی و قدرت های جهان از این تأثیرات آگاه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد